سجاده فرش ، فرش سجاده ای

سجاده فرش ، فرش سجاده ای ، سجاده ، فرش مسجدی ، سجاده فرش کاشان ، فرش محرابی ، فرش جنت ،

سجاده فرش ، فرش سجاده ای

سجاده فرش ، فرش سجاده ای ، سجاده ، فرش مسجدی ، سجاده فرش کاشان ، فرش محرابی ، فرش جنت ،

رنگ آمیزی نامناسب در فرش


در مواردی فرش از بافت و حتی طرح خوبی برخوردار بوده ولی رنگ‌آمیزی آن مطلوب نیست.بروز اشتباه در رنگ آمیزی فرش موجب از دست رفتن هارمونی میان رنگ ها گردیده و جلوه و نمای نامناسبی در فرش ایجاد می کند

علت این امر در اکثر موارد, تغییر سلیقه‌ای رنگ نقشه فرش توسط بافنده است. توصیه می‌گردد به هیچ وجه رنگ وخامه‌های تحویل گرفته را شخصاً و بدون اطلاع بازرسین فنی تغییر ندهید.

پارگی فرش در حین بافت – پارگی چله

در مواردی قسمتی از فرش در حین بافت پاره می‌شود که معمولاً بعد از اتمام فرش اقدام به ترمیم و رفوکاری آن قسمت می‌شود ولی با این حال در خیلی از موارد قسمت رفو شده مشخص می باشد. پارگی فرش در حین بافت به علل زیر بستگی دارد:

۱-‌ سفت بودن قسمتی از چله نصب شده به خصوص در کناره فرش که باعث فشار زیاد می‌گردد و احتمال پارگی در کنار فرش وجود دارد. لازم است در حین بافت به صورت مرتب میزان فشاری که روی قسمتهای مختلف چله می‌باشد کنترل نمایید و هر قسمت که سفت‌تر می‌باشد با کشیدن به جلو و عقب آن قسمت از چله توسط دست, مقدار فشار و شل یا سفت بودن چله‌ها کنترل و یکنواخت گردد.

۲- در مناطقی که برای پایین آوردن چله جهت ادامه بافت، فرش دوخت می‌خورد لازم است حداکثر دقت بعمل آید و فاصله‌های‌سوزن‌دوخت کوتاه ‌بوده و نخهای‌ دوخت نیز زیاد ضخیم نباشد و حتماً از نوار چرمی استفاده گردیده تا جای دوخت در سفت کردن چله‌ها پاره نشود.

۳- فرشهایی که زیاد به دستگاه مانده‌اند بیشتر از نظر پارگی, چله و فرش بافته شده در معرض آسیب هستند و اغلب هم آن فرشها مشکل دار می‌باشند. لازم است در جابجائی دستگاه و پیچیدن چله و دوخت اینگونه فرشها حداکثر دقت بعمل آید.

۴- عدم مقاومت نخ چله بعلت پوسیدگی,کم تاب بودن چله, باریک شدن نخ چله بعلت معیوب و ناصاف بودن چوب هاف که پایین و بالا می‌رود برای دهنه پود نازک و ضخیم، همه این موارد باعث کم شدن مقاومت نخ چله‌ها و نهایتاً پارگی چله می‌گردد که بافنده مجبور به گرده زدن چله شده و نهایتاً چله‌های گره خورده یا از روی فرش و یا از پشت فرش مشخص می باشند و حتی در بعضی از موارد با کمی فشار بر روی چله و فرش بافته شده احتمال پارگی فرش وجود دارد. لازم است در مورد فرشهایی که روی دستگاه مانده‌اند و چله‌ها بر اثر پوسیدگی و به مرور زمان مقاومت لازم را ندارند از ادامه بافت جلوگیری بعمل آید و موارد لازم به اطلاع بازرسین فنی شعب برسد.

۵- یکی دیگر از عوامل پارگی چله‌ها استفاده از ابزار کار معیوب مانند شانه می‌باشد اگر شیارهای شانه ناصاف باشد به مرور باعث نازک شدن و به تدریج پارگی چله‌ها می‌شود. لازم است ابزار کار همواره بازدید و در صورت معیوب بودن با هماهنگی بازرسین فنی شعب شرکت تعویض گردد.

سرنخ

در بسیاری از مواقع بافنده به هنگام بافت و پودکشی شامل پود نازک و ضخیم با کسری پود مواجه می‌شود لذا سر پود را بین پرزهای پشم رها می‌نماید. پس از روگیری فرش سر این پودها مشخص می‌گردد که اصطلاحاً سرنخ می‌گویند معمولاً پس از روگیری اقدام به چیدن سرنخ‌ها بوسیله قیچی می‌شود ولی اگر دقت لازم بعمل نیاید این عمل باعث چاله شدن آن قسمت‌هایی می‌شود که سرنخ وجود داشته است. لذا توصیه می‌شود در طول مدت بافت از رها کردن سرپودهای‌اضافی, به نحوی‌که از لابه‌لای پرزها دیده شود جداً خودداری نمایید.

 

۲- علت دیگر ایجاد سرنخ, وجود گره بین چله‌ها می‌باشد. وقتی چله‌ها در حین بافت پاره می‌گردد بافنده نخ‌ها را گره می‌زند و گره را یا روی پرزهای پشم می‌اندازد (روی فرش) یا پشت فرش. اگر روی فرش بیندازد پس از روگیری گره مشخص می‌گردد. لازم است حداکثر تلاش را در جهت جلوگیری از پاره شدن چله‌ها بنمایید و در صورت پارگی از گره‌های خیلی ظریف استفاده گردد.

جفتی بافی

بعضی از بافندگان برای سرعت در بافت و راحتی اقدام به تقلب در بافت می‌کنند و بجای گرفتن دو تار چله در هر گره، چهار تار چله ( دوتا از زیر و دوتا از رو) را می‌گیرند که نهایتاً باعث توخالی شدن فرش و بهم ریختگی نقشه می‌شود و از کیفیت فرش تولیدی به شدت کاسته می‌شود. لذا جداً از کاربرد چنین گره‌هایی پرهیز نمایید.

ناصافی سطح فرش

پس از بافت هر رج معمولاً به وسیله‌قیچی پرزهای اضافی بریده و جدا می‌شود. اگر ریشه‌ها و پرزها در حین بافت یکنواخت و هم سطح نباشد باعث ناصاف شدن روی فرش می‌گردد. در بعضی از مواقع پرزها آنقدر ناصاف و از ته گرفته شده که در کارگاههای روگیری نیز امکان هم سطح کردن آنها وجود ندارد. لذا دقت نمایید پرزها در یک سطح بریده شود.زیرا ناصافی فرش حالت بسیار نامطلوبی ایجاد می کند و عمر فرش را کوتاه و کاربرد آن را مختل می کند.

ناصاف بودن پشت فرش

عدم دقت در پود کشی باعث می‌گردد پودها از پشت فرش مشخص گردد این موضوع علاوه بر ناصافی پشت فرش با توجه به رنگی بودن پود نازک باعث زشتی پشت فرش می‌گردد. لازم است در پودکشی فرش دقت و مهارت لازم به کار گرفته شود.

دودست بودن

در بعضی از مواقع استفاده از چند بافنده که مهارتشان در بافت متفاوت می‌باشد و از طرف دیگر از نظر نیرو و قوت دست نیز با یکدیگر تفاوت دارند باعث ایجاد معایبی در فرش می‌شود. از جمله دو دستی که در این حالت سطح فرش یکنواخت نبوده و قسمتهای مختلف فرش از کیفیتهای مختلفی برخوردار می‌باشد. لازم است از بافت فرش توسط چند نفر که بافتشان با همدیگرمتفاوت است جلوگیری بعمل آورند چون این دودستی هم موجب ناصافی فرش به دلیل تفاوت نیروی دست در پودکشی می شود . هم ممکن است باعث کج شدن فرش همینطور اشتباهات زیاد در بافت فرش شود.

سجاده, سجاده فرش, سجاده فرش مسجد, سجاده نماز, سجاده نماز مسجد, فرش مسجدی, فرش محرابی, فرش سجاده ای 500 شانه, فرش سجاده ای 700 شانه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.